26 december 2019

Je medewerkers op e-bikes? Dit is wat je moet weten

Als vooruitziende bedrijfsleider ben je steeds op zoek naar manieren om vlotter en sneller te werken. Mobiliteit en bereikbaarheid spelen hierin een belangrijke rol. In tijden van toenemend fileleed kan je dus maar beter inzetten op alternatieve mobiliteit. In deze context wint de elektrische fiets sterk aan populariteit.

Zo’n e-bike voor je medewerkers brengt natuurlijk extra risico’s met zich mee. Welke regels gelden voor welke types? Wat wanneer iemand een ongeval heeft of veroorzaakt met een elektrische fiets? Wij sommen het belangrijkste voor jou op.

3 verschillende types

Van de elektrische fietsen, of e-bikes, bestaan er 3 types.

Ten eerste is er de fiets met elektrische hulpmotor. Dit is een fiets met een trapondersteuning tot maximaal 25 km/u. Dit type heeft een vermogen kleiner dan 0,25kW en is dus ook geschikt voor kinderen jonger dan 16 jaar. Voor deze fiets moet je geen verzekering aangaan.

Daarnaast hebben we de meest gekende elektrische fiets die snelheden tot 25 km/u kan halen en een vermogen heeft tot 1 kW.

Met de zogenaamde speedpedelec kan je snelheden tot 45 km/u halen en kan je een beroep doen op een vermogen tot maximaal 4 kW. Bij de laatste twee types kan je steeds kiezen voor een model met of zonder trapondersteuning.

Welke regels gelden voor speedpedelecs?

Wanneer je je medewerkers gebruik laat maken van een speedpedelec, dan zal je, net zoals bij een bromfiets, een kentekenplaat moeten voorzien. Deze vraag je aan via de Dienst Inschrijvingen Voertuigen (DIV). Je werknemers zijn dan ook verplicht om een helm te dragen en in het bezit te zijn van een rijbewijs AM of een rijbewijs B voor een personenwagen.

Gebruikers van een speedpedelec volgen dezelfde wegcode als bromfietsers klasse B. Voor de andere types gelden dezelfde regels als voor gewone fietsen. 

De juiste verzekering voor e-bikes

Wanneer je medewerker een ongeval heeft met de e-bike tijdens de verplaatsing naar het werk, dan springt de arbeidsongevallenverzekering automatisch in voor de lichamelijke schade. Dit geldt niet voor de eventuele schade aan derden. Hiervoor doe je een beroep op de familiale verzekering van de werknemer.

Wanneer de e-bike 45 km/u kan rijden zonder trapondersteuning, dan ben je verplicht om een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA) af te sluiten. Op die manier kan schade veroorzaakt aan derden vergoed worden. Je kan deze verzekering vergelijken met de BA-autoverzekering. E-bikes mét trapondersteuning hebben deze BA-verzekering niet nodig. Schade aan derden zal in dat geval door de meeste familiale polissen worden verzekerd.