Axhtergrond Verli
5 juni 2024

Vernieuwd Geregistreerd Kassasysteem 2.0 vanaf 2024

Als ondernemer in België is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de recente ontwikkelingen op het gebied van belastingen en wetgeving. Een van deze belangrijke veranderingen, is de vernieuwing van het geregistreerde kassasysteem (GKS) naar versie 2.0 vanaf 2024. Deze update heeft niet alleen impact op de manier waarop transactiedata wordt verwerkt en beveiligd, maar ook op hoe jouw bedrijf moet voldoen aan de fiscale vereisten.

De introductie van GKS in 2014

Het geregistreerde kassasysteem (GKS) werd in 2014 geïntroduceerd in de horecasector. Dit was een maatregel voor het verlaagde btw-tarief van 12%. Bijna 10 jaar later is het systeem toe aan verandering. Gebruikers ervaren moeilijkheden met moderne kassasystemen, een lage transactiesnelheid en lange wachttijden tussen de aanvraag van een VAT signing card en de effectieve ingebruikname. Ook voor de btw-administratie brengt deze GKS frustrerende gebreken met zich mee, zoals de beperkte controle van bewaarde data in de Fiscale Data Module die enkel ter plaatse kan plaatsvinden.

Nieuw GKS 2.0

Een ontwerpwet voorziet nu in een vernieuwd GKS 2.0. De werking blijft identiek: het beveiligen van transactiedata met een digitale handtekening in de Fiscale Data Module. Het is niet meer nodig om hier een VAT signing card voor te gebruiken. Daarnaast zal er nog slechts één auditfile zijn. Het maakt dus niet uit welke kassasoftware je gebruikt. De grootste vernieuwing is dat (detail)transactiegegevens online en in realtime doorgestuurd zullen worden naar de btw-administratie, wat controles op afstand mogelijk maakt. Daarnaast is een uitbreiding van dit systeem voor gebruik in andere sectoren dan de horeca ook mogelijk.

Inwerkingtreding en overgangsregeling

Volgens de wet gaat deze regeling in vanaf 1 januari 2024. Er is wel een overgangsregeling voorzien wanneer op 31 december 2023 al een certificatie van het GKS is aangevraagd of bekomen. Als dit al van te voren is gebeurd, gaan de regels pas in vanaf 1 januari 2027. Deze kassasytemen moeten dus in orde zijn op 31 december 2026. Kassasystemen waarvoor de aanvraag werd ingediend op 1 januari 2024 of later, moeten wel direct de nieuwe regels volgen.

Verli: jouw partner in belastingadvies

Als experts in belastingen kunnen wij jou helpen begrijpen wat deze veranderingen betekenen voor jouw bedrijf. Aarzel niet om contact met ons op te nemen voor meer informatie over hoe deze vernieuwingen impact zullen hebben op jouw belastingverplichtingen.

Ook interessant